Third Year I First Issue
গবেষণাপত্র | SLC Research
চৈতন্যোত্তর গৌড়ীয়-বৈষ্ণবধর্মের অনুসারী ধর্মসম্প্রদায়: শ্যামানন্দ গোষ্ঠী
অসীম বিশ্বাস
মধ্যযুগের যে ক্রান্তিলগ্নে শ্রীচৈতন্য মহাপ্রভু জন্মগ্রহণ করেছিলেন সে যুগ ছিল প্রধানত ভক্তিসাধনের যুগ। কবীর, নানক, দাদূ, মীরাবাঈ প্রমুখ সকলেই ছিলেন ভক্তিপথের পথিক। এঁদের সঙ্গে আরও যে নামটি স্বর্ণাক্ষরে লেখা হয়েছে, তিনি হলেন শ্রীচৈতন্যদেব। এঁরা সকলেই জাতপাতের ভেদাভেদ মানেন নি, মানেননি সামাজিক ও কাঞ্চন কৌলিন্যের গুরুত্ব। সমাজে যারা অবহেলিত ও অন্ত্যেবাসী এবং মনুষ্যত্বের অধিকার থেকে বঞ্চিত, এঁরা তাদেরই মুক্তির পথ দেখিয়েছেন। মধ্যযুগে যখন বাংলা তথা ভারতবর্ষে রাজনৈতিক, অর্থনৈতিক, সামাজিক, ধর্মনৈতিক ও সাংস্কৃতিক ক্ষেত্রে বিশেষ করে ধর্মীয় ক্ষেত্রে অন্ধকার নেমে এসেছিল, তখন শ্রীচৈতন্যের আবির্ভাব ঘটেছিল নদিয়ায়। তার বহু পূর্ব থেকেই এই অঞ্চল ধর্মসহিষ্ণু স্থান হিসেবে পরিচিতি লাভ করেছিল। কিন্তু চৈতন্য পরবর্তীকালে এমনকি তাঁর জীবদ্দশাতে এই ধর্মে সংকীর্ণতা ও ভেদাভেদ প্রবেশ করে এবং অসংখ্য বৈষ্ণবধর্মীয় শাখা-সংগঠন গড়ে ওঠে। যেগুলি পরবর্তী শতকগুলিতে সবিশেষ গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করেছিল। শ্রীচৈতন্যের জীবিত থাকাকালীন সময়েই তাঁর অনুগামীদের মধ্যে অনৈক্য ও সংঘাত দেখা দিয়েছিল। তাঁর তিরোধানের পর বাংলার বৈষ্ণবগণ বিভিন্ন ভাগে বিভক্ত হয়ে পড়েছিল। বাংলা তথা গৌড়ের চৈতন্য ভাবুকরা তখন ছিলেন গৌরপারম্যবাদী। এই সময়ই তাঁর নামে ভক্তিবাদ ও কীর্তন প্রচার করতেন, কিন্তু তাঁরা একত্রিত হয়ে চলতে পারেননি। বড় বড় মহান্তরা নিজ নিজ ভাবতত্ত্ব ও মতাদর্শ নিয়ে চৈতন্যপন্থী ভক্তিবাদকে উপেক্ষা করে পৃথক পৃথক গোষ্ঠী ও সম্প্রদায় গড়ে তুললেন। ষোড়শ শতকে দ্বিতীয়ার্ধে গৌড়বঙ্গের বৈষ্ণব সমাজ নেতৃত্বের অভাবে বিভ্রান্ত, বিমুঢ় ও বিষন্ন হয়ে পড়েছিল। তার কারণ হল- শ্রীচৈতন্যদেব, নিত্যানন্দ ও অদ্বৈত আচার্যের তিরোধান। যাঁদের পবিত্র জীবন কথাকে কেন্দ্র করে বাংলা একটি বিরাট ধর্ম সম্প্রদায় নানা প্রতিকূলতা সত্ত্বেও সংহতি ও শক্তি অর্জনে উন্মুখ হয়েছিল। এই নেতৃত্ব ত্রয়ীর তিরোধানে এই নব্য সম্প্রদায় ক্ষণকালের জন্য স্তব্ধ নিষ্ক্রিয় হয়ে পড়েছিল। আর সেই সুযোগে বাংলায় গৌড়ীয় বৈষ্ণব ধর্মের সমান্তরালে অসংখ্য গোষ্ঠী-উপগোষ্ঠী, শাখা-উপশাখা, দল-উপদল ও শাখা সম্প্রদায় গড়ে ওঠে। এই সকল গোষ্ঠীগুলির মধ্যে একটি উল্লেখযোগ্য ধর্ম সম্প্রদায় হল শ্যামানন্দ প্রভুর নেতৃত্বে শ্যামানন্দ-গোষ্ঠী বা শ্যামানন্দ সম্প্রদায়। আমি আমার এই গবেষণা নিবন্ধে চৈতন্যোত্তরকালে গৌড়ীয় বৈষ্ণবধর্মের সমান্তরালে গড়ে ওঠা অন্যতম অনুসারী বৈষ্ণব সম্প্রদায় শ্যামানন্দ গোষ্ঠী সম্পর্কে আলোকপাত করার চেষ্টা করেছি।
Domestic Violence in India: An Overview
Dr. Sanjit Pal
Domestic violence is one of the most widespread forms of violence against women. Despite tremendous advancements in women's empowerment, it continues to be a persistent problem. Any abuse or maltreatment of family members or relatives is known as domestic violence. Homelessness, injuries, or, in the worst-case scenario, the victim’s death may be the outcome of this violence. The Central and State governments have passed several laws and initiated programs to address this issue. The findings revealed that this issue is still present in our society. To eliminate this problem, men should be active in safeguarding women against violence. The socio-cultural environment requires significant change. Social conventions and attitudes concerning gender roles need to be changed. There is also a need to strengthen panel laws, improve the capacities of law enforcement institutions, and empower women by giving them the ability to stand on their own feet. The spread of education should bring domestic abuse to the general public's notice. The media should promote a positive attitude toward women, especially those who have been victims. In light of current experiences, this study aims to highlight women's challenges at home.
Economics of COVID period: An Indian Lens on Media, Politics and Society
Arunima Mukherjee
In analysing COVID period snapshots of experience from across the world on society, media and politics are constantly hitting our mind and heart and forcing us to think beyond the given narratives in a multidisciplinary framework. In probing deep into such meta-experiences the single country case studies with unique features are the most sought after explanatory tools in the present time. In that direction the present paper deals with the Indian experience of engagement with COVID and its effect in different sectors. However moving a bit ahead of simple engagement, the effort here is to offer a panoramic view of sectoral experiences which includes the black and white episodic communicative nodes of experiences and hence it is termed as a lensical approach to Indian experiences. As all approaches are grounded on a base so is this lensical approach which taking cue from Marxist ontology accepts economics as the basis of the linearity of enchantment and disenchantment with media, society and politics in COVID India. India has always been a fascinating and unique case to study whenever a mixed model of anything is analysed from economy to politics to development to media. In COVID period the call of Prime Minister Modi for self reliance in the form of atmnanirtbhar Bharat is a call for solidarity to bolster the economic condition of the country. In India media is playing a much positive and collaborative role to the extent of being criticised as being on “deputation to government” with editors being “faceless technicians” (Sahay, 2020). Nevertheless it must be said the COVID situation has dawned upon both the government and media that the two sectors have to work in compliment with each other and government must socialise and energise the countrymen through proper communication through media by giving more freedom and space to media not to polarise news but to inform, educate and unite the country in the present effort of atmnanirbhar bharat building where cultural affinity is to be made the basis of national integrity for economic and cultural regeneration. In four sections the paper respectively deals with theoretical framework, media experiences, political commotion and social learning in COVID India and concludes by arguing that new realities needs new understanding based on new economics by each and every sector to maintain a humane, democratic, argumentative and pluralist communicative order in post-COVID India.
Portrayal of Women in Advertising
Puja Dutta
Advertising is the paid form of non-personal communication for promotional activity. According to Philip Kotler, advertising is “any paid form of non-personal presentation and promotion of ideas, goods and services through mass media such as newspapers, magazines, television or radio by an identified sponsor”. Advertising can transform the audience from their practical value to the symbolic value. In reality we are purchasing the image of a particular advertisement, not a product or service. Raymond William identifies the concept of advertisement as a “magic” that can change a product or service into an attractive signifier. Being a persuasive instrument, advertisements have an ethical responsibility in the society. Sometimes it is seen that women are portrayed negatively (such as a sexual or stereotypical object) in advertisements. A gorgeous female model has become a basic part of any advertisements which sometimes are unnecessary. In that case the prettiness of that model attracts the consumers and the advertiser doesn’t need to apply further efforts to influence the audience. For instance, a heart shaped painting epitomizes love, and this is universally interpreted in the same way. On the same path, advertising uses women as a symbol of beauty which is a universally accepted concept. This may easily leads to the negative representation of women, more specifically it can be said that such portrayal of women body is a landmark of attraction. Commercials have the leeway to persuasive communication for getting through their target audience. Most of the advertisements are focuses on reinforcing one’s image and beauty. Advertisements generally are constructed by stating a problem and offer a solution by illustrating that through the beauty of women.
Digital Divide: A Detrimental Blow to Education Sector with Special Reference to Media Students
Dr. Debastuti Dasgupta, Srestha Sarkar
Online classes are a new paradigm for teaching and learning. Online learning has replaced the traditional way of classroom teaching in the hour when a fatal and little-known virus was posing risk for us all. Since the inception of the Internet, the world hasn’t seen such a wide application of the same in the education sector. India too is no exception. Online education offers several advantages to the new generation. Besides all the advantages there are many disadvantages of this form of education. Developing countries like India where the majority of the population depends on agricultural activities for their livelihood and resides in rural villages cannot afford such expensive electronic gadgets and good quality internet connections for online classes.
This is high time to evaluate the pros and cons of online education. This study involves the Media students of a Metropolitan city in India. Mass Media is different from other social science subjects. Mass media includes both theoretical and practical knowledge, unlike other social subjects which are mainly theory-based. This particular study has gone through in-depth interview method to find the impact of online education on Media studies students.
The Pattern of Conveying the Genre of Environmental News
Avantika Ghosh
Until mid of March, people were enjoying their everyday life, but with the onset of the most traumatic event, everyday life turned into a new normal life. On 24 March, 2020 Prime Minister Narendra Modi enunciated a nationwide lockdown. The lockdown hit hard the emerging nation, India. The lockdown had demolished the social and economic scenario of the country. Fear, stress, and worry were engulfing the people. It stabbed the source of income of the daily wage earners. The shutting down of the industrial units has resulted in the sack of laborers. These factories drove the workers away without arraying food or accommodation for them. The migrant workers congested the trains and buses, but when these transport options were desert, they began to walk to their villages. Even the established authority did not assist in their way. These events not only focused on unemployment it also escalated several questions about the welfare of the people.
গণপতির বাহনরূপে মূষিক : একটি ধারণা
কুনাল চক্রবর্তী
পৌরাণিক দেব-দেবীদের মধ্যে অন্যতম হলেন গণেশ বা গণপতি । ইনি হিন্দু ধর্মের সর্বাধিক পূজিত দেবতা । প্রায় সকল হিন্দু সম্প্রদায়েই গণেশ বা গণপতির পূজা প্রচলিত রয়েছে। গণেশকে বিঘ্ননাশকারী, শিল্প ও বিজ্ঞানের পৃষ্ঠপোষক এবং বুদ্ধি ও জ্ঞানের দেবতারূপে পূজা করা হয়। এমনকী, অক্ষর ও জ্ঞানের দেবতারূপেও পূজা করা হয় গণেশকে। গণেশকে বিভিন্ন উপাধি ও বিশেষণে ভূষিত করা হয়। এই উপাধি বা বিশেষণের মধ্যে ‘গণপতি’ ও 'বিঘ্নেশ্বর' বিশেষভাবে উল্লেখযোগ্য। বিনায়ক নামটিও গণেশের একটি বহুল প্রচলিত নাম। এই নামটি পুরাণ ও বৌদ্ধ তন্ত্রগুলিতে বহুবার উল্লিখিত হয়েছে। গণপতি নামটি গণেশের নামান্তর। গণ ও পতি এই শব্দ দু’টির মিলনের মাধ্যমে গণপতি শব্দটির উৎপত্তি। গণপতি শব্দটির উল্লেখ প্রথম পাওয়া যায় খ্রিস্টপূর্ব দ্বিতীয় সহস্রাব্দে রচিত ঋগ্বেদ গ্রন্থের দ্বিতীয় মণ্ডলের ২৩ তম সূক্তের প্রথম শ্লোকে। কেবলমাত্র হিন্দু সম্প্রদায়ের নয়, জৈন ও বৌদ্ধ সম্প্রদায়ের মধ্যেও গণেশ ভক্তিবাদ মিশে গিয়ে গণেশ পূজার প্রথা বিশেষভাবে বিস্তার লাভ করেছে।
ভারতীয় শিল্পকলায় গণেশ একটি জনপ্রিয় চরিত্র। অন্যান্য দেবদেবীদের তুলনায় গণেশের মূর্তির মধ্যে সময়ের সঙ্গে পরিবর্তনশীল বৈচিত্র ও স্বতন্ত্র নিদর্শন বেশি দেখা যায়। দন্ডায়মান, নৃত্যরত, দৈত্যনাশে উদ্যত, শিশুরূপে পরিবারের সঙ্গে ক্রীড়ারত, মাটিতে বা সিংহাসনে উপবিষ্ট অবস্থায় অথবা বিভিন্ন ধরনের আধুনিক অবস্থায় তাঁকে চিত্রিত করা হয়েছে। পুরাণের দেবতাদের মূর্তিতত্ত্ব বর্ণনায় আমরা বিভিন্ন দেবতার বিভিন্ন বাহন প্রত্যক্ষ করি, গণেশ বা গণপতির ক্ষেত্রেও তার ব্যতিক্রম হয়নি। গণেশ বা গণপতির বাহনরূপে আমরা মূষিক বা ইঁদুরের উল্লেখ পাই। তবে গণেশের মূর্তির তাত্ত্বিক বর্ণনায় আমরা বাহনরূপে সর্বত্র মূষিক বা ইঁদুরের উল্লেখ পাই না। গুপ্ত যুগের প্রথম ভাগে ভিলসা উদয়গিরির চন্দ্রগুপ্ত গুহায় গণেশের যে উৎকীর্ণ চিত্রটি পাওয়া যায় সেই চিত্রে বাহনরূপে মূষিক অনুপস্থিত। দ্বাদশ শতকের পূর্বে দক্ষিণ ভারতীয় রীতিতে গণেশের বাহন রূপে মূষিকের অন্তর্ভুক্তি ছিল না। গণেশের মূর্তিতাত্বিক উপস্থাপনার মূল সংযোজনগুলির মধ্যে মূষিক সর্বশেষ সংযোজন। আমি আমার এই গবেষণা পত্রে হিন্দু সম্প্রদায়ের সর্বাধিক দেবতা গণপতির মূর্তিতাত্ত্বিক বিবর্তনের আলোচনার পাশাপাশি কিভাবে এক ক্ষুদ্র প্রাণী মূষিক গণপতির বাহনরূপে সুপরিচিত হলেন সেই বিষয়ে আলোকপাত করার চেষ্টা করেছি।
ভূগোল ও নারী : একটি পর্যালোচনা
শ্বেতা সিনহা, ডঃ কথাকলি বন্দোপাধ্যায়
পৃথিবী বহু সমাজে যেমন আর্থিক বৈষম্য বা অসাম্য রয়েছে, তেমনি রয়েছে বেশ কিছু সামাজিক বৈষম্য। ১৯৬০-এর দশকের শেষের দিকে এবং ১৯৭০-এর দশকে গোড়ার বা মাঝামাঝি সময় সামাজে নারী-পুরুষ বৈষম্য বা অসাম্যের মত সামাজিক বৈষম্য নিয়ে ভাবনাচিন্তা শুরু হয়েছে ভূগোলের নারীবাদে। মার্কসীয় ভূগোল একটি মূলাভিমুখী ভূগোল এবং ব্যাপক অর্থে গঠনবাদী ভূগোল। কিন্তু মূলাভিমুখী বা গঠনবাদী ভূগোল মাত্রেই মার্কসীয় ভূগোল নয়। ধনতন্ত্র যেমন একটি গঠন, তেমনি পুরুষতন্ত্র বা পিতৃতন্ত্র একটি গঠন। পুরুষতন্ত্র নামক গঠন থেকেই নারী-পুরুষের মধ্যে বৈষম্যের উদ্ভব। সুতরাং, পুরুষতন্ত্র অথবা পিতৃতান্ত্রিক গঠনবাদী দৃষ্টিভঙ্গির থেকেই উদ্ভব হয়েছে নারীবাদী ভূগোল-যার দর্শন হল নারীবাদ। নারীবাদ হল নারী-পুরুষের সাম্য-এর সমান অধিকারের দর্শন। নারীবাদী ভূগোল হল মানব ভূগোল অধ্যয়নের একটি পদ্ধতি এবং সমালোচনা প্রয়োগ।